Dubai stadstour - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Dubai stadstour - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Dubai stadstour

22 Februari 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Woensdag 22 februari

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan - we hebben immers vakantie! (Nog wel) Even na 10 uur zijn we naar de halte van hop-on-hop-off bus gelopen. Ons plan was om vandaag de andere 2 routes van de bus te doen. Eerst zijn we bij de Dubai Mall gestopt want via dit winkelcentrum kom je in de hoogste toren ter wereld, de Burj Khalifa. Deze toren is 828 meter hoog, heeft ruim 150 verdiepingen en is in 6 jaar tijd gebouwd. We hebben tickets gereserveerd om er morgen in te gaan en om te voorkomen dat we morgen heel lang in de rij moeten staan willen we de tickets nu ophalen.
Om bij de ticketbalie te komen moesten we het hele winkelcentrum doorlopen. Dit winkelcentrum is groter dan de Mall of Emirates vlak bij ons hotel. Deze heeft 2x zoveel winkels, namelijk ruim duizend. Het ophalen van de tickets ging vlot en zo konden we onze stadstour weer hervatten. Het weer was vandaag beter dan gisteren: een lekker zonnetje!
Het winkelcentrum en dus ook de Burj Khalifa staan in downtown Dubai, waar ook het financiële centrum van Dubai is gevestigd alsmede allerlei grote bedrijven en dure hotels. Het is een en al wolkenkrabbers, de een nog mooier en hoger dan de andere. Je blijft foto's maken! Morgen zullen we de Dubai Mall en de directe omgeving nader verkennen.
Na downtown ging de bus naar het oude Dubai aan de rand van het riviertje Dubai Creek. Dubai leefde van de parelindustrie totdat er olie werd gevonden. Vanaf dat moment begon Dubai enorm te groeien.
In het oude Dubai zijn we uitgestapt en zijn we wat smalle straatjes doorgelopen waar hoofdzakelijk stoffen werden verkocht. Heel veel stofjes, maar ook sjaals en lampen. Het hoort er hier bij, maar het is niet fijn als de verkopers meteen proberen een doek om je hoofd te wikkelen (bij de mannen) en een sjaal om je schouders te leggen(bij de vrouwen). Ik had best zin gehad om te neuzen bij de stoffen maar je weet dat je dan verwachtingen wekt bij de verkoper en dan ben je een half uur bezig om weer van hem af te komen. We zijn daarom redelijk vlot er doorheen gelopen. Daarna zijn we uitgestapt bij de goudmarkt waar verschrikkelijk veel sieraden (allemaal echt goud) worden verkocht. Het was indrukwekkend hoeveel en hoe groot de sieraden zijn: allemaal diamanten, edelstenen en heel veel goud- het lijkt bijna kitscherig! Vervolgens zijn we uitgestapt bij de kruiden markt. De bakken met de vele kleurige kruiden zijn een heel mooi gezicht. Hier wordt veel saffraan verkocht. Ook hier waren de verkopers heel opdringerig - of het komt dat we vakantie moe zijn of dat we ouder worden... weer snel wat foto's maken en wegwezen. Wat erg leuk was: de oude houten schepen die nog gebruikt worden voor vrachtvervoer. Ze zij helemaal volgeladen en het uitladen geeft een rommelige, leuke drukte.
Rond 17 uur hadden we alle routes van de stadstour gehad. Het was een mooie dag en we hebben veel van Dubai gezien! Het verkeer is druk maar best gedisciplineerd. Er is niet veel groen in de stad ( alleen af en toe een palm boom) maar er zijn een paar hele grote chique parken aangelegd. Er is bijna geen vrachtverkeer. Grote vrachtauto's en bussen met arbeiders mogen niet over de gewone wegen rijden (dat zag het deftige imago schaden, denk ik) We hebben veel moois gezien maar willen hier niet wonen.
Nog een dag vakantie houden en dan lekker naar huis!

• 23 Februari 2017 - 09:26

Jim:

Lieve Martje en Louw,bedankt voor alle prachtige verhalen en schitterende foto's,we hebben ervan genoten.Geniet nog van een dag vakantie.We wensen jullie een goeie vlucht terug en zien jullie vrijdag.

• 23 Februari 2017 - 14:22

Eric:

Hallo Louw en Martje,

Was leuk om jullie reisverhalen te lezen.