Halong Bay tot Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Halong Bay tot Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Halong Bay tot Sapa

Door: LouwMartje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

14 Oktober 2010 | Vietnam, Hanoi

Een mens raakt in de war met de dagen als men niet hoeft te leven volgens een agenda en allerlei afspraken...
Maandag zijn we vanuit Hanoi naar Halong Bay vertrokken. We werden met een shuttle bus bij het hotel opgehaald en na 3 1/2 uur rijden ( met een tussen stop bij een mega-souvenir winkel) waren we in Halong Bay. Het landschap onderweg was niet spectaculair. In Halong Bay werden we met een klein bootje naar een van de vele houten schepen gebracht die in de baai waren geankerd. Ze zien er mooi uit: van hout en met bruine zeilen. We waren met een groep van 19 man op ons schip. Zodra we aan boord kwamen kregen we een lunch terwijl we richting de vele eilanden in Halong Bay voeren. Dit gebied valt onder de World Heritage bescherming van UNESCO. Het is schitterend! Het zou best kunnen dat hier een James Bond film is opgenomen: dat hij met een vliegtuig tussen de eilanden doorscheert? Nou ja, zo goed ben ik niet op de hoogte van de Bond films.
Het weer is lekker dus we zitten boven op het dek en genieten van de omgeving. Nog een stel hele grote grotten op 1 van de eilanden bezocht, daarna zwemmen vanaf de boot, diner en en genieten van het windstille, warme weer op het water. In de nacht liggen alle boten namelijk geankerd tussen de eilanden. Een mooi gezicht toen het donker werd: al die boten met lichtjes erop! Toen het al donker was waren er nog parlevinksters in hun kleine roeibootjes die probeerden wat aan de toeristen te verkopen.
De volgende dag waren we vroeg op voor de zonsopkomst, daarna ontbijt en vervolgens kayaken rondom de eilanden. Al met al waren het 2 geweldige dagen die we niet hadden willen missen!
Dinsdag avond gingen we terug naar Hanoi en kwamen daar weer midden in de spits terecht.
Woensdag morgen 13 okt vertrokken we om 6 uur met de trein naar Lao Cai in het noorden van Vietnam, 30 km van de Chinese grens. 's Nachts in het hotel nog kunnen "genieten" van de bouw werkzaamheden van de buren. Om 24 uur begonnen ze te boren en frezen in de scheidingmuur buren-hotel. En het duurde een aantal uren. In Nederland is zoiets ondenkbaar. 's Ochtends moesten we op de tast van de trap af vanaf de 4de verdieping want ze doen s'nachts alle verlichting uit, ook in de trapopgangen.
De trein naar Lao Cai deed er ruim 9 uur over. Gelukkig hadden we een "soft seat", dit in tegenstelling tot de 2de klas, de zgn hard seat=houten bankjes. Dan nog was het een lange zit.
In Lao Cai waren er de gewoonlijke (vervelende) mannetjes die je vervoer aanbieden voor belachelijke prijzen. Je moet dan honderd keer weglopen en elke keer komen ze je achterna. Uiteindelijk hadden we voor een enigszins redelijk prijs vervoer geregeld die we pas bij aankomst in Sapa hoeven betalen (anders kon je zomaar onderweg uitgezet worden). Ons vervoer was aanvankelijk een wrak van een minibusje- gelukkig wil de chauffeur in zo'n wrak niet de bergen in en worden wij overgedragen aan een beter busje. We rijden 30 km de bergen in naar Sapa. Het is erg mooi: bergen met rice paddies en af en toe zie je mensen in klederdracht lopen.
Sapa doet me denken aan Chamonix: steile, smalle straatjes, veel winkeltjes.
Het is hier aanmerkelijk koeler dan beneden; als we 's avonds op ons balkon zitten moeten we een jasje erbij aan doen. Het is heerlijk om uit de stad te zijn!

• 14 Oktober 2010 - 06:51

Hanny:

Hai Louw en Martje.Zat op deze site reisverslagen te lezen van collegaas en realiseerde me dat jullie ook op pad wilden gaan. \vond jullie al snel en heb de belevenissen tot nu toe gelezen. Wens jullie een hele prettige tijd toe. Volg jullie via de berichten. Groetjes en liefs van Alwin, Desiree, Marcel en mijzelf

• 14 Oktober 2010 - 07:05

Sienie:

Mooie foto's. wat zullen jullie genieten van ons openbaar vervoer bij terugkomst :)
    Maar wat een mooie momenten

• 14 Oktober 2010 - 07:21

Sienie:

oeps bericht ging iets te snel weg. maar geniet van de mooie momenten. in het donker naar de 4e etage dan zijn ze daar de buttons spaar energie niet nodig. wij kregen ze op het werk levert weer afval op. nog niet verbrand met al die zon? wij hebben oiok een zinnige herfstperiode.
    groetjes