Jungle en thee plantages - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Jungle en thee plantages - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Jungle en thee plantages

Door: LouwMartje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

21 November 2010 | Maleisië, Cameron Highlands

We zijn hier in Tanah Rata al een beetje ingeburgerd.Onze dagen krijgen een vast stramien. Dat krijg je als je wat langer op 1 plek blijft...
We hebben al een paar mooie wandelingen achter de rug. Gisteren zijn we via een junglepad die getypeerd werd als "pleasant downhill walk" naar een theeplantage gelopen. Het stuk door de jungle was mooi maar ontzettend uitkijken want het was glibberig, het pad was overgroeid en je moest herhaaldelijk over of onder omgevallen bomen klimmen. Daarna was het 7 km via een verharde weg naar een thee plantage waar we ook langs diverse groente kwekerijen kwamen. De grote hoeveelheid Landrovers die je hier ziet (allemaal in erbarmelijke toestand) worden door de groenteboeren als trekker en vervoermiddel gebruikt.
De groentekwekerijen bestaan uit grote oppervlaktes land die met plastic worden overkapt. En als het plastic kapot is wordt het net als oude bankstellen, huisvuil, wc potten en bouwmaterialen in de natuur- liefst in de ravijnen- gedumpt. Een vreselijk gezicht!
De thee plantage was een erg mooi gezicht, allemaal heuvels met rijen keurig gekapte thee struiken. Helaas waren er geen theepluksters bezig; dat schijnt een erg mooi plaatje te geven.
Op de terugweg van de theeplantage besloten we het junglepad niet weer te nemen. Op de kaart stond een korter pad met de aanduiding "quite steep". Dat leek ons nog niet zo gek totdat we bij de helling kwamen. Het ging bijna loodrecht omhoog dus een goede test voor de conditie. Die kan beter, was de conclusie van Martje.
Vandaag waren wij voorzichtiger met onze wandelplannen. Het pad dat aangeduid was met very steep hebben we eerst maar niet genomen. We liepen een stuk om naar een pad met geen bemerkingen. We wilden namelijk een berg gedeeltelijk op lopen. De beschrijvingen op de kaart gaven aan dat de tocht naar de top 3 of 7 uur zou duren. Het was een mooie wandeling; we zagen diverse vogels en wat apen. We wandelden echt door jungle en het pad was beter dan die van de vorige dag. Echter de paden zijn nat en het blijft verschrikkelijk uitkijken als je omhoog klimt en nog veel meer als je naar beneden gaat.Voordat je het weet glij je weg op een boomwortel of in de modder.
Na een aantal uren leek het ons verstandig terug te lopen.Het zweet was inmiddels goed los en de spieren goed warm gedraaid (of was het moe?) We besloten het pad dat aangeduid was als "very steep" toch te proberen. Immers we liepen nu naar beneden en hadden de zwaartekracht mee. Tot onze verbazing was het pad een makkie. We begrepen niets van de makers van de kaart....
Ja, Jack, we hebben nog minder dan 100 vakantiedagen te gaan! De tijd gaat best snel en je beseft pas dat we al een hele tijd onderweg zijn en al heel veel gezien hebben als we de foto's terug kijken. Ik vind de reacties en mailtjes van iedereen erg mooi- het geeft toch een gevoel van verbondenheid met jullie. We hebben het best vaak over jullie en hoe het daar zal gaan. En dan zijn er momenten dat je graag even bij je dierbaren wil zijn.

• 21 November 2010 - 12:54

Sienie:

Hoi, Altijd goed om te horen dat je wel bij je dierbaren wil zijn dan wordt Nederland niet vergeten. Martje misschien is de inkt nu ook nog niet droog mar zit toevallig achter mijn laptop.
    Wat betreft het lopen kan soms het dalen veel zwaarder zijn dan het klimmen is mijn ervaring. Maar jullie werken dus zo goed aan jullie conditie. Kunnen wij in Nederland zo gaan fietsen of wandelen als je terug bent. Trouwens onderschat niet hoeveel troep in Nederland in het bos wordt gedumpt. Gelukkig kunnen ze het soms achterhalen waar het vandaan komt en wordt het netjes teruggelegd :) Lijkt me een hele ervaring om in de jungle te lopen. De dagen vliegen hier ook om dus voor je het weet zien wij elkaar weer. Maar nu genieten wij nog van jullie verhalen via internet. Toch een hele mooie uitvinding.
    Hier schijnt de zon vandaag!
    Groetjes

• 21 November 2010 - 23:18

Andries:

Leuke story, mooi foto's,erg benieuwd wat voor thee jullie hebben gedronken na de wandeling.

vr.gr. Andries

• 22 November 2010 - 20:07

Henk&Willie:

Hallo Martje en Louw als je een poosje met ons wil ruilen dan nemen wij jullie vakantie wel even over want het lijkt me wel een een héle mooie reis maar ik denk dat we eerst nog wel iets aan onze conditie moeten doen!! nog een héle fijne tijd toegewenst Groetjes van Henk en Willie.

• 29 November 2010 - 15:29

Koos:

Hallo Martje en Louw.
    Het is fantastisch om naar jullie verhalen en foto's te kijken. Morgen naar Australie. Zie uit naar jullie verslagen. Genier er lekker van