Een groot, groot, heet land - Reisverslag uit Cairns, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Een groot, groot, heet land - Reisverslag uit Cairns, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Een groot, groot, heet land

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

09 December 2010 | Australië, Cairns

Na ruim een week komen we er weer aan toe om jullie te berichten hoe het met ons gaat. We hebben net de mail van Henk gelezen mbt Dirk. We hopen dat Dirk zich goed herstelt!
Na een dag in Darwin hebben we onze huurauto, een Holden Commodore 3,5 liter opgehaald. In Darwin kwamen we er al achter dat internet hier nog niet zo'n algemeen iets is- je moet bijna overal waar het is er dik voor betalen...
Na Darwin zijn we 2 dagen in het National Kakadu Park geweest. Daar zagen we kangaroe's, veel vogels en helemaal geen krokodillen. Het park was redelijk groot: 20,000 vierkante km's.Vervolgens zijn we door het park naar Katherine gereden. De weg door het park was goed; we maakten ons aanvankelijk zorgen dat de weg door hoogwater afgesloten zou zijn en dat we honderden km's om zouden moeten rijden. Dat viel dus mee.
Vanaf Katherine zijn we in 4 dagen naar Cairns gereden. Het waren lange dagen met 3x ruim 800 km rijden per dag maar de ervaring om door de Outback te rijden was indrukwekkend! De wegen zijn goed en er is bijna geen verkeer. Sommige stukken van de weg zijn kilometers recht: ik heb een stuk van 80 km achter elkaar opgemeten zonder de minste knik in de weg. We reden dus op cruise control en sturen hoefde je ook bijna niet. Regelmatig zag je een doodgereden kangaroe op de weg. Af en toe kwam je een tegeligger tegen (eens in het half uur of zo) en dan te bedenken dat de route die wij gereden hebben de belangrijkste oost-west en noord-zuid verbinding is!
Het landschap varieerde van wat bos met gumtrees, gebieden met alleen struiken, en uitgestrekte gebieden waar alleen dor gras was.Ik heb respect voor de mensen die hier wonen en werken. Elke dag boodschappen halen is werkelijk onmogelijk. Je komt af en toe door een gehucht met een pompstation, een kroeg en soms een school.
De grote boerderijen (stations) zie je meestal niet want die zijn vaak tientallen kilometers vanaf de highway te bereiken via rode zandwegen.
Ik vond de rit door de Outback vermoeiend maar het het niet willen missen.
Nu zitten we in Cairns, ruim 3000 km van Darwin af. We hebben nog 1700 km voor de boeg om in Brisbane te komen waar Menno Jan bij ons aansluit. Gisteren hebben we heerlijk gesnorkeld op de Great Barrier Reef en vandaag hebben we al uren in de Internet cafe gezeten om de accomodatie t/m Sydney te boeken. Want de kerst=zomervakantie begint hier volgende week en je merkt dat veel hotels al vol zitten. We hebben nu in ieder geval voor Australie onderdak!
Morgen gaat de reis iets verder naar het zuiden om in etappes naar Brisbane te gaan.

• 09 December 2010 - 08:16

Ursula:

Het lijkt me erg indrukwekkend daar. Helaas kan ik dus niet daarheen komen, maar met Kerst ben ik wel in Nederland bij Jort. Ik ben erg benieuwd naar de rest van de foto's.

• 09 December 2010 - 09:15

Sienie:

In Amerika kun je soms ook zo eindeloos over een weg rijden. Dan heb je de omgeving op een gegeven moment ook wel gezien. Martje je schrijft de boerderijen zie je meestal niet maar je hebt toch hoop ik wel een Australische boerderij gezien? Lijkt mij harstikke gaaf om daar een kijkje te nemen. De mensen zijn dan vast wel gast vrij want zo vaak zien ze geen mensen als ze zo achteraf wonen.
    Jullie hebben het weer mee. Vanmorgen om 7 uur begonnen met sneeuwruimen. Ochtendstond heeft goud in de mond nietwaar. Als beloning sneeuwt het nu weer! Zucht.
    Aan de andere kant is de sneeuw ook wel mooi om te zien maar geeft mij die 31 graden van jullie maar. Het was me al opgevallen dat jullie even niets lieten horen. Maar jullie zijn er weer. Geniet van de vakantie. Want ik zag dat jullie nog maar 77 dagen hebben en die zijn zo om. Groetjes en leuk dat je Menno Jan weer ziet.
    Meino en Sienie

• 10 December 2010 - 17:43

Henk:

Hey Martje en Louw,

Herkenbare verhalen van onze dochter die enkele jaren terug ook door Australie trok. Vooral je verhaal van de outback.
    Hier gaat het goed. Beetje wit. Dirk ligt in het WZA en gaat mogelijk naar Anholt, maar zoals gewoon.
    Groetjes van iedereen van de B.gr8
    Henk