Afsluiting van Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Afsluiting van Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Afsluiting van Fiji

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

07 Februari 2011 | Fiji, Nadi

Korotogo en Nadi

Het is momenteel het natte seizoen in Fiji. Ik weet niet hoe de Fiji’s ons klimaat zouden definieren… Want nat seizoen houdt hier in dat op sommige dagen een klein beetje regent maar de temperatuur neemt nauwelijks af tijdens en na de regen, de regen zelf voelt warm aan en de regenbuien beginnen plotseling en stoppen dan ook plotseling. De Fiji hebben een hekel aan de zon en genieten van de regen. Zouden ze ook van een week Nederkandse regen genieten???
Korotogo is een klein plaatsje met 2 winkels, wat huizen en enkele resorts. Ons huisje heeft een ruim balkon waar we ’s avonds genieten van de zeewind, het geluid van de golven in de branding en van de duizenden sterren aan de hemel. Vanaf ons bed hebben we zicht op palmbomen en de zee. Langs het strand is een breed rif waar nog maar weinig van het koraal is overgebleven. De aangespoelde brokken dood koraal worden ingezameld en vermoedelijk vermalen voor cement. Met eb staat er weinig water op her rif en zijn de Fiji daar aan het vissen.
Vlakbij dit dorpje heb je een gebied met 70 meter hoge zandduinen, die deels begroeid zijn maar ook deels mul zand zijn. Het is een nationaal park, temeer omdat dit een heilig gebied voor de Fiji is. Hun voorvaderen werden in de duinen begraven, met het gevolg dat er botten en schedels bij het verschuiven van de duin te voorschijn kunnen komen. Om weer wat te bewegen zijn we gaan wandelen in het duingebied. Het eerste deel van het pad was een brede, keurig gemaaide grasstrook waar je je af kon vragen of onze wandelschoenen niet te zwaar aangezet waren. Een stel achter ons liep namelijk op slippers. De temperatuur was goed; na 10 minuten lopen waren we al nat van zweet. Na een stuk duinen dat begroeid was met bos kwamen de kale duinen in het zicht. Die moesten we over om de wandeling verder langs de kust te vervolgen. De duinen waren steil, het zand was heet en vooral heel los. Met elke stap dat je dacht 40 cm omhoog te komen, gleed je weer 30 cm naar beneden. Na ongeveer 150 meter omhoog stappen en naar benden glijden hadden we de top bereikt. We bedachten dat dit een mooie plek zou zijn voor een ME oefening of een teambuilding dag: de duinen omhoog klimmen, naar beneden lopen naar het strand, daar een aangespoelde boomstam ophalen en daarmee de duinen weer over. Leek ons prachtig voor een ander! Nu waren we blij dat we dichte en stevige schoenen aan hadden en dat we de duin maar één keer over wilden. Gelukkig hadden we een voorraad water bij ons om het zweet te compenseren. Want ook langs het strand lopen was zwaar en heet. Aan het einde van de wandeling was het water op, onze kleren waren drijfnat van zweet en we hadden genoten!
De chauffeur van het stel op slippers vroeg ons of het nog lang duurde voordat zij terug waren van de wandeling. Hij zei dat ze verkeerde schoenen aan hadden voor de wandeling. Omdat het stel nog even onderweg zou zijn, wilde de chauffeur wel een extra zakcentje verdienen door ons even terug te brengen naar ons resort.
Na een paar mooie dagen in Korotogo (afgezien van een beroerde nacht vanwege buren die hele nacht door kabaal hadden) moeten we serieus werk maken van het begin van onze terugreis. Om terug in Nadi, waar ons vliegtuig 8 februari vertrekt, te komen lopen we naar de hoofdweg en dan komt er vanzelf een minivan aan die nog net 2 zitplaatsen vrij heeft. Onze rugzakken worden er ook nog ingepropt en voor omgerekend 4 euro p.p. hebben we vervoer voor de anderhalf uur durende rit naar Nadi. Nu heb ik bewust niet naar de banden van het busje gekeken. Ons vorig busje had een 10 cm lange scheur in de wang van de achterband, onder met motto van wat niet weet dat niet deert!
In Nadi is ons hotel midden in de beschaving en vlak bij het vliegveld; de drukte en het lawaai zijn weer wennen na onze idyllische resorts. Voordeel is een keuze aan restaurants… en we vinden een ontzettend lekkere Chinees!

Morgenavond vliegen we naar Los Angeles en na ruim 6 uur daar wachten vliegen we door naar Vancouver. Dan zijn we echt al op weg naar huis! Ons volgend bericht zal uit het iets koelere Canada zijn!

• 08 Februari 2011 - 05:32

Sienie:

Hoi Martje en Louw
    Wat een geluksvogels zijn jullie om op zo'n heerlijk resort je tijd door te kunnen brengen en prachtige vogels.
    Het zal hard wennen zijn in de kou van Canada maar Canada is en blijft ook een prachtig land.
    Geniet nog heerlijk van de laatste weken.

Groetjes Sienie

• 08 Februari 2011 - 05:35

Sienie:

Mijn iPod heeft de onderstaande tekst iets aangepast zag ik later. Ik bedoel natuurlijk prachtige foto's

• 08 Februari 2011 - 07:35

Jacqueline :

Hoi Louw/Martje,

wat gaat de tijd super snel! Jammer dat jullie al weer op de weg naar huis zijn. Ik genoot van al jullie reisverhalen, zo leek het net of wij ook een beetje weg waren. Veel plezier in Canada. (maar dat gaat vast lukken!) Geniet nog van de laatste vrije weken en gauw tot ziens!