Telegraph Cove op Vancouver Island - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Telegraph Cove op Vancouver Island - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Telegraph Cove op Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

17 Augustus 2013 | Canada, Telegraph Cove

Er zijn zomaar weer een paar dagen voorbij gevlogen. We hebben het verdrietige bericht gehad dat een fijne collega om het leven is gekomen. Dat hakt er toch in. Het leven kan zomaar voorbij zijn...
Vanaf Victoria naar het noorden viel het ons op dat er best veel verkeer is op het zuidelijk deel van Vancouver Island. Dat waren we niet meer gewend. Bij Coombs vinden we een kampeerplekje in het Provinciale Park die we hadden uitgezocht. We vinden de provinciale parken heerlijk om te kamperen. Het is er rustig, de plekken zijn schitterend mooi gelegen en ruim. Je hebt helemaal geen last van de buren als ze er zijn want er staan meestal flink wat bomen tussen de plekken.
Na Coombs rijden we naar het westen van Vancouver Island waar we een paar dagen in het Nationale Park Pacific Rim willen staan. Eerst stoppen we bij Cathedal Grove. Dat is een stuk oerbos waar de oorspronkelijke formaat bomen (Douglas Spar en Red Ceder) staan. Indrukwekkend hoe groot ze zijn. Bij deze toeristische attractie waren behalve grote bomen ook grote hoeveelheden toeristen; er was net een bus vol Japanners geloosd. Overal staan ze voor om foto's te maken! We ontdekken hoe je ze weg moet krijgen: doen alsof je er zelf voor wil poseren en dan gaan ze als de bliksem aan de kant.
Aangekomen aan de westkust stortregent het en is ook nog vies koud. De camping in het park is vol. We besluiten eerst naar Tofino te rijden in de hoop dat het weer beter wordt. Tofino was een mooi plaatsje om door te wandelen- maar niet bij stromende regen. Dan maar doorrijden. We stoppen bij de beroemde Long Beach om wat foto's te maken. Ook daar regent het hard en is het zicht naar Japan zeer beperkt. We beklimmen een uitzichtpunt in de regen en zien helemaal niets. Daarom grijnsde de man die we tegen kwamen natuurlijk zo. Hij wist dat we niets zouden zien en alleen nat zouden worden.Ook in het leuke plaatsje Ucluelet is het allemaal regen. We kopen een kop koffie met wat comfort food (aardbei-rhabarber taart) in het plaatselijke café. Daar hebben veel meer mensen hun toevlucht genomen.
We rijden weer naar het oosten van Vancouver Island in de hoop dat de regen in het westen van het eiland blijft. En we hebben geluk dat het 's avonds droog is.
Dan gaat de reis verder naar Campbell River. Vanaf de camping daar maken we een lange wandeling naar een waterval. Nog geen kilometer onderweg zien we een jonge beer op een boomstam in het water staan. Nog geen 10 meter van ons af! We maken wat foto's en dan komt hij het water door lopen in onze richting. We zijn helemaal blij! Dit is onze eerste beer die we hier zien en hij is niet eens bij een garbage dump! We lopen verder in de hoop meer te zien. Er was ook al een moeder met een jongen op de camping gezien- helaas hebben wij die niet gezien.
Onderweg naar de waterval genieten we van het bos: de dikke bomen, veel varens en heel veel mos op de takken en stammen van bomen!
We hebben hier een leuke winkel ontdekt: Canadian Tyre. Daar hebben ze de gekste dingen voor huis en tuin. Een regiment koelboxen in formaat klein tot diepvries op wielen, zwemvesten, hengels, bouwmaterialen, kleding, geweren en munitie. Geweldig om daar rond te kijken!
We hopen dat we na de regen weer kampvuur mogen maken. Helaas is het nog te droog. Als we s'avonds langs de Campbell River lopen in de hoop beren te zien, kijken we hoe een man een zalm vangt. We maken een praatje en krijgen de zalm die hij net gevangen heeft cadeau. Dat wordt smullen!!!
Vandaag zijn we naar een museum in Campbell River gegaan met uitzicht op de zee. Terwijl we daar waren werden we attent gemaakt op een walvis die voor de kust rondzwom en af en toe met zijn staart boven het water zwiepte. Geweldig!
Ons valt op dat vrachtauto's, ook als ze met grote boomstammen of grote machines beladen zijn, kennelijk even hard mogen rijden als personenauto's.
Nu zijn we in Telegraph Cove- op een camping met zicht op de zee. Morgen hebben we een Whale watching trip geboekt. Van Louw mag het stormen; Martje neemt veiligheidshalve haar "vliegtuig zakjes' mee. Zij wil stralend weer en vlakke zee. Hoe dan ook, we hopen walvissen te zien.
Onze zalm diner was heerlijk. Morgen nog een keer!

• 17 Augustus 2013 - 10:11

Henk&willie:

Hoi Martje&Louw
    Wat jammer dat het geen helder weer is want het is er héél mooi!!!!
    maar een goede reden om nog eens een keer terug te gaan,
    je heb daar grote bomen maar ik heb nog een foto van jou toen je nog in Canada
    woonde waar jullie bij een héle dikke boom staan.
    Nog een héle fijne tijd toegewenst van Henk&Willie

• 17 Augustus 2013 - 10:45

Sienie:

Canadian Tyre ken ik ook. Grappig als je het leest er gelijk weer een assosiatie mee hebt.
    Verder is het allemaal nieuw want ik ken die omgeving niet waar jullie nu zitten. Grote bomen en beren heb ik wel genoeg gezien. Maar ik benijd jullie niet met de Whale watching trip. Ik denk dat ik ook zakjes mee zou moeten nemen.
    Martje dat de vrachtwagen met hout hard rijden komt vast doordat het zelfstandige ondernemers zijn en zoveel mogelijk ritten willen maken. Dat deed een oom van mij ook. Hij kwam soms na een week thuis. Heel even. Vrachtwagen nakijken snel snel snel en dan weer op naar het volgende houttransport. Dat heeft ook zijn leven gekost. Houtlading was dwars door de cabine gevlogen met onverwacht remmen. En ja hij had te hard gereden dus dan geldt verzekering niet. Ik vind Canada prachtig maar het is soms ook een harde wereld.
    Geniet van je Whales en blijf vooral aan boord.
    Groetjes.

• 26 Augustus 2013 - 23:51

Ellen:

Als je terug bent zal ik je polsbandjes laten zie die met accupressure werken waardoor je minder tot niet zeeziek wordt, althans ik heb veel minder last als ik ze draag. Dat maakt je vakantie nog aangenamer. Wat een geweldig land!