Salmon Arm - Reisverslag uit Salmon Arm, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Salmon Arm - Reisverslag uit Salmon Arm, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Salmon Arm

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

29 Augustus 2013 | Canada, Salmon Arm

Door de Rocky Mountains en naar Salmon Arm
Het regent als we Blue River verlaten. Een beetje jammer want je hebt daardoor niet heel veel zicht op de bergen. Ook Mount Robson, de hoogste berg van de Rocky Mountains kunnen we niet in z’n geheel zien. Als troost nemen we een stuk caramel pecan taart ( en omdat Louw jarig is). Na Jasper begint de Icefields Parkway, een lange weg door de Rocky Mountains met zicht op de bergen en de gletsjers. Hier moet ook veel wild te zien zijn dus we hebben de fototoestellen gereed. Het eerste stuk wild is een overstekend eekhoorn… Nadat wij ons met alle andere toeristen ( het is op deze weg volgens mij alleen toeristen) vergaapt hebben aan de mooie Athabasca Falls zien we ineens een koppel Mountain goats langs de weg lopen. Het waren 3 moeder geiten met kleintjes die in de grond aan het likken waren. Waarschijnlijk zitten daar mineralen die ze nodig hebben. Volgens mij waren ze de reincarnatie van Babs, Vlux en Roosje (onze overleden landgeiten) want ze waren helemaal niet bang voor mensen die ze van dichtbij wilden fotograferen. Misschien werden elke dag even losgelaten voor de toeristen. Ze waren in ieder geval erg mooi en we hadden niet verwacht die te zien.
Aan wild zagen we verder een chipmunk en een hert. Des te meer mooie vergezichten hebben we gezien. Louw merkte cynisch op dat ik Google Maps of Streetview kon gaan vullen met alle fotos die ik gemaakt heb van de bergen. Gelukkig leven we niet meer in het tijdperk van fotorolletjes!
We stoppen bij de Columbia Icefields waar de meeste gletsjers van de Rocky Mountains zijn. We zien van dichtbij de Athabasca Glacier die in de laatste honderd jaar schrikbarend is geslonken. Het is hier erg koud door de harde koude wind. Het landschap is kaal maar indrukwekkend.
Een camping hier vinden blijkt nog lastig, ondanks dat het nog niet het drukke Labour Day weekend is. We komen om 17 uur terecht op een Overflow camping (Menno Jan, hij is veel mooier dan die in Banff). Daar pakken we een bultje hout van de grote stapel vooraan bij de camping en maken na het eten weer een kampvuur. Het was een lange rit vandaag met heel veel indrukken!
Het was op de overflow camping in de Rockies erg koud gisteravond. Ons kampvuur was ook geen succes omdat het begon te regenen. Zelfs in de camper was het zo koud dat we probeerden de verwarming aan te krijgen (wat niet lukte).
Net voor Lake Louise stoppen we bij een uitzichtspunt. Ook een bus met Japanners was daar gestopt. De Japanners verdrongen zich te gaan poseren want hun gids riep “ Wonderful Vacation people, 3 more minutes” en tegen mij zei ze”we must hurry, we have much more to see”.
Onze reis gaat verder via de Kootenay National Park.. Dit deel van de Kootenays hadden we nog niet gezien. We komen door een gebied waar in 1968 verschrikkelijke bosbranden gewoed hebben. Hele bergen zijn bedekt met afgebrande stompjes bomen. Ook nu heeft er een bosbrand gewoed. Een dal hangt vol met rook en we zien de hellingen nog smeulen. Een aantal wandelingen en uitzichtpunten zijn gesloten ( door de bosbrand of door de overstromingen in het voorjaar? ) Via Radium Hotsprings rijden we naar Rogers Pass waar we gaan overnachten in de Illecilllewaet Provincial Park. Hier hebben in 2000 met Ursula, Menno Jan en Judy overnacht en we vonden het geweldig. Nu mogen we helaas niet de berg op wandelen naar de gletsjer zoals we toen hebben gedaan. Er is hier namelijk een agressieve moeder beer met 2 kleintjes en vandaag kwamen 2 wandelaars een grizzly tegen. En dan wil men geen risico’s nemen…..

Salmon Arm
Intussen zijn we in Salmon Arm bij Judy. Het is hier weer reuze gezellig! Gisteren hebben we een camping uitgezocht voor de komende 4 dagen: het wordt een camping in het bos, op een strand bij een groot meer. Er zijn geen faciliteiten behalve pit toilets maar de plek is geweldig. Om 21.45 uur hebben we nog boodschappen gedaan voor de komende dagen en we hebbben er zin in! Er zullen de komende dagen geen nieuwe weblogs komen door onze afgelegen plek.
We hopen dat het met jullie allemaal goed gaat!

• 29 Augustus 2013 - 22:58

Henk&willie:

Louw van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en Martje ook Gefeliciteerd met Louw z'n verjaardag,
    Nog héle mooie dagen toegewenst in Canada en maak maar veel foto's!!!!
    Groetjes van Henk&Willie.

• 30 Augustus 2013 - 09:12

Sienie:

Martje de zwarte beer hebben wij een aantal tegelijk gezien, davht Meino ook nog met de fotocamera te kunnen flisen. Gelukkig deed dat ding het niet. Best wel eng als ze dichtbij je zijn.
    Er zijn nu ook heftige bosbranden in the States ook in Yosemite National Park. Wel jammer het duurt erg lang voordat dat allemaal weer mooie natuur wordt. Krijgen jullie daar wat van mee op tv station.

In ieder gwval genieten jullie nog van de reis ondanks de regen en de kou. Wij genietem hier van het mooie nazomer weer.

Groetjes