Zondag op Tonga - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Zondag op Tonga - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Zondag op Tonga

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

15 Januari 2017 | Tonga, Vava'u

Zondag 15 januari
Gisteravond hebben we de hele avond heerlijk op de pier gezeten. Daar waaide het waardoor je geen last had van vliegen en muskieten. De muskieten hebben ons ondertussen behoorlijk te pakken gehad, ondanks insecten spray!
Naast het resort is een familiehuis van Tonganen die in Australië en Nieuw Zeeland wonen. Zij waren aan het barbecuen en hadden traditionele muziek op staan. Dat was heerlijk rustgevend en past bij de omgeving. Het water is hier zo mooi helder; in het licht van het rietgedekt huisje aan het begin van de steiger zagen we andere soorten vissen dan overdag. We zagen oranje vissen, kleine haaitjes (ongeveer 20 cm) en een murene van een kleine meter. Dat zag er wel wat griezelig uit. Wat hebben we hier een heerlijk plekje!
Vanmorgen bracht Mosi weer ontbijt, deze keer maar 1 ei per persoon! Ze zei dat als we de kerkdienst, die om 10 uur begon, wilden bezoeken dat we konden wachten tot de 2de keer dat de kerkklokken gingen luiden en dan rustig naar de kerk lopen. Om 9.45 uur hadden we nog geen kerkklok gehoord en zijn we maar die kant op gelopen. Er zat nog niemand in de kerk en de kerkklok stond op 9 uur. Zullen ze hier afwijkende tijd hebben voor de kerk? Omdat het heerlijk koel was in de kerk (het is een behoorlijk open gebouw en alle ramen en deuren stonden open) zijn we alvast achterin gaan zitten...wachten op wat ging gebeuren. Na verloop van tijd kwamen kinderen naar binnen lopen met mooie blauw-witte pakjes, ze gingen zitten, liepen er weer uit lopen, weer zitten... maar nog geen volwassenen.
Om 9.30 uur kerktijd en 10.30 normale tijd luidde de eerste keer de kerkklok, een kwartier later de tweede keer. Toen begonnen mensen binnen te druppelen. De vrouw die alles klaar zette voor de dominee kwam naar ons toe en vroeg ons of wij op de bankjes aan de zijkant helemaal voorin wilden gaan zitten, want die waren voor bezoek. Dus zaten we helemaal vooraan zodat alle kerkbezoekers ons goed in de gaten konden houden.
Er waren ongeveer 50 man in de kerk, waarvan de helft kinderen in diverse leeftijden. De mannen zaten achterin want daar zitten de belangrijke mensen; die moeten iedereen namelijk in de gaten houden en later, zo nodig, corrigeren. Om 10 uur kerktijd en 11 uur gewone tijd werd de kerkklok 60 keer geluid, de dominee was inmiddels binnen en werd begonnen met zingen, gedirigeerd door een jong meisje. Ik kreeg kippenvel van het zingen. Er werd meerstemmig gezongen, uit volle borst en met plezier! Prachtig! Wat kunnen deze mensen zingen!
De dienst is kennelijk niet zo precies afgebakend als bij ons want mensen die te laat kwamen schoven gewoon aan en er liepen ook af toe mensen uit. De dominee heette ons van harte welkom, wat heel attent was. De preek konden we niet zo goed verstaan (het was in het Tongaans) maar volgens ons heeft de dominee wel weer precies aangegeven wat wel en wat niet de bedoeling is. Na een klein uur keek hij op de klok en begon af te ronden. Hij sprak nog een deel in het Engels voor ons.
Na de dienst hebben we de dominee en alle belangrijke volwassenen, waaronder Mosi en haar man Maka, een hand gegeven. Het was een bijzondere en hele mooie ervaring! Het zingen heeft een diepe indruk op mij gemaakt - Marijke, jij had het ook geweldig gevonden!
Na de kerkdienst was het heerlijk om te zwemmen en de hele middag te luieren. Ik was niet helemaal fit, misschien iets raars gegeten? De stroom viel enkele uren uit maar gelukkig hadden we daar geen last van. Er viel een buitje maar toen de zon daarna weer scheen was het zo bloedheet dat we besloten niet te gaan kayakken.
Vanavond bracht Mosi wat later dan anders ons eten. Wij vermoedden dat wij dezelfde gerechten kregen die ze ook voor de kerkgangers ging klaarmaken. We zullen zien wat het wordt. Het smaakt in ieder geval steeds uitstekend!
Morgen ochtend moeten we om 8 uur met de taxi naar het vliegveld, om 9.30 uur gaat onze vlucht naar Nuku'alofa op het hoofdeiland.

• 15 Januari 2017 - 12:17

Antoinette:

Wat n mooi zondags verhaal, hier in de stromende regen. Geniet er van. Alvast goede reis naar t hoofdeiland. Ciao

• 15 Januari 2017 - 12:33

Wilhelmina:

Prachtig hè zo bezielend deze mensen zingen.

• 15 Januari 2017 - 14:05

Catharina:

Jammer dat je niet fit ben. Mooi verhaal over de kerkdienst.
    Dat zingen , hoor en zie ik wel eens op de tv, kippenvel.

• 16 Januari 2017 - 11:11

Hanny:

misschien heeft het wel met de kippies te maken Martje. Hoop dat je weer fit bent voor de volgende reis.