De Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu De Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

De Great Ocean Road

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

05 Februari 2017 | Australië, Warrnambool

Zondag 5 februari

Gisteravond zaten we in Melbourne aan de rivier te genieten van een drankje en het lekkere weer. Het was op straat heel druk! Ik denk dat minimaal een derde van de mensen die hier lopen, Chinees zijn. Of het komt doordat er veel Chinezen 'in omloop' zijn vanwege het vieren van het Chinese nieuwe jaar of doordat er zoveel Chinezen hier wonen... een man vertelde ons dat de economie van Australië draait dankzij de grote investeringen die de China hier doet. Nederlanders hebben we in onze vakantie nog bijna niet gezien of gehoord. Gisteren 2 jongens en de serveerster in het restaurant hier.
Terwijl we buiten zaten werd heel veel en heel mooi vuurwerk afgestoken op een van de bruggen. Zo kregen we toch nog nieuwjaars vuurwerk te zien!
Vanmorgen zijn we naar de tram gelopen om met de tram naar het auto verhuurbedrijf te gaan. Het was daar druk en het duurde een tijd voordat we aan de beurt waren. Uiteindelijk kregen we autosleutels en moesten we zelf de auto opzoeken in een krappe parkeergarage aan de overkant van de straat. Na even zoeken hadden we hem: een Toyota Camry. Het was even heel goed opletten om zonder schade uit de garage te komen vanaf de 5de verdieping. Als je nog nooit links gereden hebt en een kleinere auto gewend ben, zweet je volgens mij peentjes om beneden en buiten te komen.
Buiten de parkeergarage deed zich een klein, maar vervelend, probleem voor. Er zat geen stroom op de sigarettenaansteker dus de Tomtom werkte niet. Een andere kabel op de USB poort gaf een klein beetje stroom maar de tomtom viel om de 3 minuten uit en de stem van mevr Tomtom was hees en haperend. En dan moet je uit een onbekende stad de weg vinden. Kaarten worden niet meer verstrekt als je een auto huurt. Het was dus enerverend en gezellig (ik zou het ook anders kunnen formuleren) om Melbourne uit te rijden...Het is gelukt!
Het eerste gedeelte van onze route was niet bijzonder, veel droge heuvels en rechte wegen. De tomtom bleef vervelend, ook toen die op de power pack was aangesloten. Wij hadden de indruk dat ze ons steeds omwegen liet rijden terwijl we gewoon naar de kustweg ( the Great Ocean Road) wilden. Eenmaal op de kustweg was het genieten. Hoewel het bewolkt was, waren de uitzichten op de baaien en rotsen waar grote golven op beuken, prachtig. We reden ook hier door grote bossen met eucalyptus bomen.
Toen we bij de grootste trekpleister van dit gedeelte van de kust kwamen, begon het het regenen. En niet zachtjes! Samen met tientallen chinezen die uit bussen kwamen liepen we naar de kust om te kijken naar de 12 Apostelen, vroeger 12 -nu nog 11- rotsformaties in de zee langs de kust. Het steen wordt door de golven aan de onderkant uitgesleten en uiteindelijk zullen ze allemaal omvallen. Gelukkig was het niet zo mistig dat je ze niet kon zien, en door de regen waren de mensen snel weer weg dus het was niet druk bij de uitkijkpunten. Ook wij hebben snel wat foto's gemaakt. Bij nog een mooi punt zijn we gestopt om wat foto's te maken. Daarna hadden we natte voeten en waren we koud. En het bleef heel hard door regenen. Het vervelende van de regen was dat Louw's sigaren vochtig waren geworden. We hopen morgen op een droge dag.
In Warrnampool zijn we gestopt. Het eerste motel dat we tegen kwamen hebben we genomen. Louw zei nog: 'zou dit wel wat zijn?' Het is wel wat: gedateerd, groene muur, gele muur, bruine muur, bruine jaren 60 zeil in de badkamer. Nou ja, het is gelukkig maar voor 1 nacht.
Als avondeten hebben we in het stadje ( de meeste restaurants waren dicht) fish and chips gehaald. En nu ruikt onze kamer naar fish and chips!

• 05 Februari 2017 - 10:24

Jim:

Ondanks de regen prachtige foto's.Hier blijf ik van genieten!

• 05 Februari 2017 - 11:40

Sienie:

De kleur van de tweede foto met de rotsen doet me denken aan de Grand Canyon. Heel mooi.
    Ondanks de regen toch wel genieten lijkt mij.

• 05 Februari 2017 - 11:41

Wilhelmina:

Wat mooie foto's. Ondanks de regen. Geweldig. Dit vind ik prachtig!!!(beetje te enthousiast?)

• 05 Februari 2017 - 12:49

Catharina:

Prachtig! Jammer van de regen en Louw zijn sigaren maar geweldig om dit alles te kunnen zien.