Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: LouwMartje

26 Oktober 2010 | Laos, Luang Prabang

Zojuist geprobeerd wat foto's te plaatsen. Maar door het trage internet hier wil dat hier maar niet lukken! We zitten nu op het terras van een cafe plannen te maken voor de komende dagen.
Gisteren hebben we het stadje Luang Prabang verkend. Het was vroeger de zetel van de Lao koning die in 1975 afgezet en wegemoffeld is door de communisten. Zijn paleis in Luang Prabang is nu een museum. Die hebben we gisteren bekeken. Ook een aantal tempels die hier in overvloed zijn, bekeken. De tempels zijn rijk versierd met allerlei motieven in een soort mozaïek en met bladgoud. Op straat lopen veel monniken, veelal jonge jongens die uit arme gezinnen komen en die monnik worden als kans zien om wat opleiding te krijgen. We hoorden dat de jonge monniken soms ondeugend zijn en hun oranje gewaad omwisselen voor een spijkerbroek en petje om vervolgens naar de disco te gaan.
Hier zijn veel toeristen, opvallend veel Fransen, die waarschijnlijk nog een band met Laos hebben uit de koloniale tijd.
Vanmorgen zijn we naar een reservaat gegaan waar ze olifanten opvangen en verzorgen om de beesten toch wat in stand te houden. Je kon een stuk door het bos en door de poel onder een serie watervallen op de olifant rijden; uiteraard onder de begeleiding van de mahout die op het hoofd van de olifant zit. Wij hebben ook zo'n rit gemaakt- gezeten op een houten tuinbankje die op de rug van de olifant is gemonteerd. Het schommelt geweldig; vooral als de olifant bergafwaarts gaat is het niet echt fijn. Toen we in de poel liepen begon onze olifant wat te klieren met een andere olifant. De besturende mahout, die de olifant stuurt door met zijn voeten achter de oren van de olifant te duren, moest met zijn hamer wat tikken op het hoofd van de olifant geven om hem tot orde te brengen. De olifant werd namelijk wat recalcitrant en begon met zijn hoofd te schudden en ik dacht even dat we in de poel zouden belanden. Het was een leuke ervaring!
Morgen gaan we met de bus verder naar het noorden, richting grens met Burma.

• 26 Oktober 2010 - 09:42

Sienie:

Traag internet hebben wij hier ook in het vakantiehuisje. En ik zit niet in verwegiestan maar gewoon in een huisje vlakbij Hellendoorn.Maar de irritatie zal hetzelfde zijn. Dat met die olifanten had ik graag willen zien :) maar dan wel met jullie erop als passagier! Ach en een modderbad sommigen betalen er een vermogen voor om dat te krijgen en julie hadden het bijna gratis als het de olifanten gelukt was. We wachten de foto's af. Groetjes

• 26 Oktober 2010 - 10:52

Henk:

Leuk om weer wat te lezen na een wat langere tijd van stilte. Jullie maken een hoop (leuke) dingen mee. Ik vind het fantastische om een beetje 'mee te reizen'. Veel plezier nog verder en groeten van de 6e

• 27 Oktober 2010 - 12:31

Henk&Willie:

leuk zo'n ritje op een olifant! de volgende rit word zeker op een kameel? de foto's zijn héél mooi,nog een héle fijne tijd toegewenst.Groetjes