Brrrrr - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Brrrrr - Reisverslag uit Lillooet, Canada van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Brrrrr

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

04 Januari 2017 | Canada, Lillooet

Maandag 2 januari
Lekker geslapen! Het was hier vanmorgen -21 graden, overal in West Canada is het koud. Na het ontbijt gingen we een kop koffie halen bij Tante Lotte. Het was heerlijk zonnig en Louw zat te popelen om naar buiten te gaan. We liepen een rondje door de ruim opgezette woonwijken van Quesnel met z'n tweetjes. Toen we in de zon liepen was het behoorlijk aangenamer dan in de schaduw. De middag bracht ik door bij mijn tante en Louw wandelde langs het rivier. Hij zag 2 bald eagles, helaas zijn de foto's niet scherp. 'S avonds gingen we uit eten met Tante Lotte en namen we afscheid van haar. Ik hoop dat ze nog een aantal jaren van het leven kan genieten!
In het hotel wilden we nog een drankje nemen maar de bar blijkt, net als gisteren, dicht te zijn. We liepen weer naar het Casino maar hebben geen zin om weer geld weg te gooien. Het is onvoorstelbaar dat er op een maandag avond in zo'n klein plaatsje van enkele duizenden inwoners, nog mensen zitten te gokken. Dit is overigens een ontzettend goed hotel!

Dinsdag 3 januari
Vanmorgen heel vroeg kreeg ik een telefoontje van mijn chef. Ik schrok even dat er wat was maar hij wilde mij gelukkig nieuwjaar wensen! Leuk!
Het was in Quesnel -19, in Williams Lake, iets zuidelijker, -27. Vandaag gingen we via de Highway 97 en 99 naar het zuiden om in Lillooet te overnachten. De auto tankten we in Quesnel weer vol. Hij rijdt ongeveer 1 op 10, dus dat is niet echt zuinig. Toch is het fijn om een stevige auto met all wheel drive te hebben. Ook vulden we de ruitenwisservloeistof bij want daar wil je met de vieze wegen niet zonder komen te staan. De zon scheen en de wegen zijn iets schoner dan op de heenweg. Er zijn minder personenauto's onderweg dan zondag maar meer vrachtauto's. Met gemiddeld 90 km per uur rijden we redelijk vlot door. Het besneeuwde landschap is zo schoon, zo mooi en bekend; het voelt zo goed om in BC te zijn! Onderweg zagen we een coyote in een weiland scharrelen. Dit was de tweede die we deze keer zien.
Bij Cache Creek sloegen we af naar de smallere Highway 99, het was afwachten hoe deze weg zou zijn. Deze weg was schoner dan de vorige highway. We kwamen langs Marble Canyon, waar we 3 jaar geleden in de zomer gekampeerd hebben. We stopten om een paar foto's te maken en ik dacht dat ik die paar minuten zonder muts kon lopen. Brrrr, na 10 minuten waren mijn oren zowat bevroren. Het meertje waar we toen in zwommen was bevroren en we konden het meer op lopen om beter foto's te maken. Heel bijzonder om nu in de winter hier te zijn! Dat ik koude oren kreeg is geen wonder want het was op het warmste moment van de dag hier -14 graden.
Het landschap is in de winter hier zo ontzettend mooi! Ik ben zo blij dat we in de winter hier zijn. De wegen zijn veel rustiger, in de dorpjes heb je alleen de locale en het is gemoedelijk. Ik voel me hier nog helemaal thuis en zou er zo kunnen blijven!
Langs de weg zagen weg op een gegeven moment 3 bighorn sheep grazen. Die hebben we nog niet eerder gezien! Nu nog een eland zien, hopen we.
In Lillooet namen we een kamer in een motel. Die was behoorlijk meer basic dan onze kamer in de Billy Barker Hotel... een groen hoogpolig tapijt maar wel met een schitterend uitzicht op de bergen! Lillooet ligt tussen de bergen op de hellingen langs de Fraser River. Het is een lintdorp met nog behoorlijk wat 'wild west' voorgevels. Dat heeft een bepaalde charme. Er zijn een aantal winkels en restaurantjes gesloten; kennelijk valt het niet mee om overleven te zijn in zo'n plaatsje. De middenstand zal het van het zomerseizoen moeten hebben.
We wandelden door het dorp op zoek naar een eetgelegenheid voor vanavond. We kwamen langs een paar die gesloten waren, en toen een chinees die vooral heel ongezellig leek. We gaan vanavond voor de volgende die we vonden: het restaurant / pub in een ouderwets gebouw. Het duurt niet lang totdat we steenkoude handen en voeten krijgen. Hier moet je echt rekening houden met de kou- we hadden warme kleren aan en toch drong de kou na verloop van tijd door. Vanavond moeten we nog even door de kou naar het restaurant aan de andere kant van het dorp dus dat wordt weer koude voeten!

• 04 Januari 2017 - 08:05

Suus:

Zit s'morgens vroeg jullie verhaal te Heel mooi .-14 graden dat is het hier ( gelukkig ) niet brrr . Groet

• 04 Januari 2017 - 10:00

Catharina:

Leuk om de foto' s er bij te zien. Koud hoor maar het is wel een sprookjeswereld zo. Knuffel.

• 04 Januari 2017 - 10:02

Jim:

onder het ontbijt zitten we jullie verslag te lezen en als oma de krant komt brengen,dan leest zij dit ook nog even en bekijkt de foto's zo kan ook zij jullie blijven volgen.Louw je staat mooi op de foto!Groetjes.