Kamperen in een Nationaal Park - Reisverslag uit Port Arthur, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Kamperen in een Nationaal Park - Reisverslag uit Port Arthur, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Kamperen in een Nationaal Park

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

24 Januari 2017 | Australië, Port Arthur

Zondag 22 januari

We genoten nog een keer van een continental ontbijt. Ik nam voor de verandering chocolademelk en tot twee keer toe kreeg ik er gratis mieren in. Dan maar weer gewoon thee!
Om 9 uur bracht het shuttlebusje van het hotel ons naar Maui camper verhuur. Van het 'gratis mee te nemen' rek bij de camperverhuur haalde ik een aantal boodschappen die we kunnen gebruiken: chips, zout, blikken vis. Het was niet druk en zo hadden redelijk snel onze camper. Het is deze keer een verlengde Mercedes Sprinter, die 80.000 km gelopen heeft. Hij ziet er veel netter uit dan de vorige die we toen in Australië hadden. De camper is redelijk compleet: magnetron, koelkast, gasfornuis, een zitje voor en een bed achter, een douche, wc en een gasbarbeque die je aan de buitenkant er uit kan trekken.
We hadden al een supermarkt uitgezocht en daar gingen we eerst heen om een voorraadje eten in te slaan. Het is hier allemaal wel veel duurder dan bij ons.
Vervolgens reden we richting de oostkust waar we bij Tasman Peninsula willen kijken. Onderweg kochten we bij een standje langs de weg kersen, abrikozen, tomaten en komkommers. We treffen het dat het volop fruitseizoen is! En de kersen en abrikozen zijn heerlijk!
Rond de middag stopten we om ons even te oriënteren op een goede route om de Tasman Peninsula te doen en om een hapje te eten. Bij een informatiebord werden we aangesproken door een Duitse backpackster die vroeg of ze met ons mee mocht. We hebben een 3de zitplaats met gordel dus dat was geen probleem. Zij is na haar middelbare school een jaar op reis en zit al 5 maanden in Australië, met af en toe werken om weer wat te verdienen.
We rijden via diverse prachtige uitzichtpunten naar een National Parks camping bij Fortescue Bay. We konden bij de camperverhuur een National Parks Pass kopen dus we hebben toegang tot alle nationale parken.
Tasmanië is erg mooi, het lijkt wat op Australië maar is groener en de afstanden zijn veel kleiner.
De laatste 12 km naar de camping was onverhard maar gelukkig redelijk om op te rijden. Op Internet stond dat camping waar we heen wilden alleen van te voren te boeken was maar wij hebben geluk: er zijn nog 2 plekken. Ook de Duitse meid, Carolina, kon met haar tentje terecht.
Eerst moesten we de rugzakken uitpakken en alles een plek in de camper geven. Het is een mooie camping aan een baai met een mooie zandstrand. Wij kregen een mooie rustige plek toegewezen. Terwijl Louw zijn sigaar ging roken ben ik naar het strand gegaan. Het water is hier behoorlijk kouder dan in Tonga! Brrr. Ik heb even gezwommen en daarna weer opgewarmd in de zon.Het is hier namelijk mooi weer! Zonnig met wat wind.
Voor het avondeten hebben we de barbecue in gebruik genomen en hebben we lekker kip van de barbecue met een salade gegeten. De tomaten, komkommers en sla zijn heerlijk vers!
Hier kun je soms kleine pinguïns zien als ze 's avonds vanuit de zee terug komen bij hun jongen die in holen achter het strand zijn.
We merken dat we meer warmte gewend zijn geraakt op Tonga want 's avonds hadden we het koud en trokken we zelfs een lange broek aan. Terwijl de zon zakte zaten we een tijd op het strand, genietend van de golven, van de rust en van het mooie uitzicht.
De meeste mensen op de camping gingen vroeg naar bed... om negen uur was het muisstil. We hoorden een paar de kookaburra's schreeuwen in donker. Wat een gek geluid; het is net alsof een gestoord mens vreselijk tekeer gaat!
Het was nog even wennen hoe het ook alweer moest meet het bed opbouwen en toen kwamen we er achter dat de kussen wel erg dun zijn en de camper niet helemaal vlak stond.

Maandag 23 januari

We hebben niet al te goed geslapen vannacht. Gelukkig was het wel warm genoeg maar het is even wennen aan het bed in de camper. De zon scheen toen we opstonden en terwijl we buiten ontbeten kwam de wallaby van gisteren weer even buurten. Hij is helemaal niet bang voor mensen! Ook zien we hele mooie vogeltjes, model winterkoning met een fel blauwe kop. Natuurlijk komt hij meestal als we het fototoestel niet in de buurt hebben.
Carolina, het Duitse meisje, had het vannacht erg koud in haar tentje. Omdat we vermoeden dat ze niet zoveel eten bij zich heeft en omdat er hier niets te koop is nodigden we haar uit voor ontbijt bij ons. Zij heeft gisteren de wandeling gedaan die wij vandaag willen doen, zij zei dat het erg mooi was.
Maar voordat we kunnen wandelen moesten we eerst vragen of we hier nog een tweede nacht kunnen blijven. Gelukkig kon dat, zij het op een andere plek.
Om 11 uur vertrokken we voor de wandeling van 4 uur naar Cape Huay. Het was warm met een lekkere wind erbij. Er waren veel wandelaars want deze route maakt deel uit van een lange afstand wandelroute. Het ging best steil omhoog met traptredes en het viel mij niet mee. Na 1 1/2 uur zwoegen gooide ik de handdoek in de ring en bleef ik op een ontzettend mooi uitzichtpunt op Louw wachten. Het was nog een behoorlijk stuk dat Louw moest lopen, ook weer veel traptredes omhoog en dan weer naar beneden. Terwijl ik wachtte maakte ik een praatje met wandelaars die langs kwamen. Na een uur was Louw terug. Na 3 1/2 uur lopen waren we terug op de camping, ik behoorlijk moe en met zere knieën... Louw nergens last van. Na een lekker douche, wel een beetje krap in de camper, hebben we een voldaan gevoel na zo'n intensieve wandeling!

• 24 Januari 2017 - 13:19

Wilhelmina:

Weer een prachtig verslag. Ik was even 'jaloers' toen ik las hoe je daar heerlijk op het strand zat en naar de golven zat te luisteren. Ook weer hele mooie foto's.

• 25 Januari 2017 - 10:57

Catharina:

Deze had ik gemist. Heb mij maar even opnieuw ingelogd.
    Geen wonder dat je last had van je benen. Wat een traptreden.......
    Nu begrijp ik het verhaal van Carolina beter. Lol