Grampions National Park - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Grampions National Park - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Grampions National Park

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

06 Februari 2017 | Australië, Halls Gap

Maandag 6 februari

Afgelopen nacht heeft het weer flink geregend, er was best veel verkeer te horen - kortom, ik heb wat belabberd geslapen. Na vertrek van het motel hebben we eerst boodschappen gehaald (wat eten voor vanavond) en daarna Warrnampool verkend. Het is qua oppervlakte een grote plaats maar alles is heel ruim opgezet. De kust is hier mooi: rotsen, flinke golven en baaien met zandstrand. Op 1 van de rotseilanden is een kolonie pinguïns. Ook vandaag laten ze zich niet zien. Het is de kleinste soort: slechts 30 cm groot. Wel zagen we weer alken.
Ons doel was vandaag Hall's Gap in de Grampions National Park. Om daar te komen moesten we eerst door landbouwgebied: redelijk saai, wat glooiend, veel gele weilanden, veel melkvee en schapen. Na verloop van tijd werd het wat heuvelachtiger. Onze middagpauze was bovenop een oude vulkaan waar we een prachtig uitzicht hadden op de wijde omgeving.
Daarna begonnen de prachtige eucalyptus bossen. Ik vind ze zo mooi en ze ruiken ze heerlijk zoet! Dit Park heeft ruige bergen met deels kale rotsen en deels eucalyptus bos. We hadden een kamer gereserveerd in een motel die op Internet leuk leek en, zo vertelde Louw later, hier was hij vroeger ook eens geweest. Dus hij wist dat het een plek was die in ieder geval een mooi uitzicht op de bergen heeft. Het motel zag er inderdaad veel beter uit dan het motel van gisteren. We besloten hier maar 2 nachten te blijven en woensdag in 1 ruk naar Adelaide te rijden. Het is ongeveer 600 km dus dat moet lukken ook al is er geen snelweg er naar toe.
Nadat we bij de receptie uitleg hadden gekregen over alle wandelingen gingen we voor een 2 uur durende. Het was een hele mooie wandeling; het zweet kwam goed los want het was behoorlijk omhoog klauteren over stenen en op sommige plaatsen waren trappen gemaakt. Het uitzicht onderweg en boven was de moeite waard! Hier is ook allemaal vulkanisch gesteente, je kan zien dat de vloeibare lava naar beneden liep en ging stollen. Net dik vloeibare glazuur dat van een taart afloopt. Vanaf het uitkijkpunt zagen we ook een recent aangelegd stuwmeer. Jammer van de natuur die opgeofferd wordt.
Ons avondeten bestond uit heerlijke burgers op de barbecue van het motel en aardappel- en koolsalade. We konden buiten onder de overkapping met bbq zitten. Dat is hier reuze makkelijk: overal gratis bbq's! Als we hier naar buiten kijken hebben we uitzicht op de bergen waar we morgen weer gaan wandelen en een groot weiland waar wel 50 kangaroes grazen. Terwijl we zaten te kijken liep een vos tussen hen door te scharrelen en zij werden er niet anders van. Kennelijk zijn ze te groot voor hem. Ook kregen we bezoek van een 20-tal kaketoes die op het prikkeldraad voor ons kwamen zitten. Ik vermoed dat ze op wat voer hoopten. Het zijn spierwitte met een gele kuif.
Het voelt goed om hier te zijn!

• 06 Februari 2017 - 11:29

Catharina:

Oh, wat prachtig , de kaketoes. Geweldig dat jullie zo heerlijk kunnen wandelen. Dan zie je alles veel beter. Straks lekker slapen hoop ik, Martje. Knuffel

• 06 Februari 2017 - 22:13

Gerrit:

Hee L&M: it is the blue fairywren! Mooi vogeltje de kleine blauwe vogel.

• 08 Februari 2017 - 18:46

Wilhelmina:

Prachtige foto's. De natuur en de vogels. Heel mooi.