Dubai verkennen - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Dubai verkennen - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Dubai verkennen

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

21 Februari 2017 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Dinsdag 21 februari

Het is bewolkt en koel vandaag. Met korte broek en t-shirt lopen kan net. Na het ontbijt hebben we een 2 daags ticket voor een hop-on-hop-off bus besteld. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een van de bekende winkelcentra in Dubai: de Mall of Emirates met daarin een indoor ski-centrum. Het was even zoeken naar de ingang (achteraf hebben we erg omgelopen) maar dan kun je genieten!
Ontzettend veel en ontzettend dure winkels (meer dan 500)! Het is hier echt belachelijk duur! We hielden het bij het genieten van mensen kijken, dure winkels kijken en lekker eten in een van de food courts. Het gebouw is heel mooi; prachtige marmeren vloeren, een mooie dakconstructie. We hadden niet de indruk dat hier veel verkocht wordt, de meeste mensen zijn kijkers zoals wij. Maar het zal wel uit kunnen voor de winkels.
De ski hal is kleiner dan dat wij hadden verwacht maar het is heel gek om van Prada winkels door te lopen naar een pleintje met winkels met ski kleding, ski verhuur, ski les, verhuur van ski kleding en... sneeuw!
In de tweede helft van de middag zijn we op de hop-on-hop-off bus gestapt. Het was bewolkt en frisjes maar ondanks dat zijn we boven in het open gedeelte van de bus gaan zitten om betere foto's te kunnen maken. We reden nu een rondje door nieuwe gedeelte van de Dubai dat in de laatste 20 jaar uit de grond gestampt is. De een na de andere wolkenkrabber wordt neergezet. De bouwers zijn met elkaar aan het wedijveren wie het hoogste 'residential building' (=appartementen gebouw) kan bouwen. Er zijn hele blokken gebouwd die een eigen dorp vormen, tussen het strand en een gegraven jachthaven, inclusief winkels, medische zorg, kinderopvang. Daar wonen tienduizenden mensen. Al die wolkenkrabbers zijn heel indrukwekkend. Dat dit allemaal in een stuk woestijn is gebouwd, is niet voor te stellen. En er wordt nog heel druk gebouwd, overal staan groten hijskranen.
Na het rondje door het nieuwe Dubai zijn we over het palmeiland Jumeirah gereden. Dit eiland is, in de vorm van een palmboom, in ongeveer 10 jaar in de zee gemaakt en nu is het bijna volgebouwd met superdure appartementen, penthouses, hotels, waterpretpark, en winkelcentra. Er is een enorme vraag naar de woningen op het eiland. Ze zijn vast wat duurder dan een woning in Gasselte...
Inmiddels wordt een tweede palmeiland gebouwd, en dan een stuk groter dan de eerste. Dat wordt helemaal ingericht voor het toerisme. Hoezo, the sky is the limit? Je vraagt je af wanneer de vraag naar luxe winkels, woningen en attractie verzadigd wordt.
Wat we tot dusver van Dubai gezien hebben is vooral indrukwekkend, bepaalde gebouwen zijn mooi maar er is geen sfeer. Het voelt kil en afstandelijk. Ik ben benieuwd of het oude Dubai waar we morgen heen gaan, anders is.
Vanuit het dak van ons hotel hebben we in de verte zicht op het Burj Al Arab hotel, het duurste hotel ter wereld. Het is vlak aan de kust gebouwd in de vorm van een zeil van een boot. Van afstand kun je niet zien hoe groot die is totdat je op de foto's gemaakt met de telelens, de hoge flats er omheen ziet staan. Het hotel heeft verlichting die steeds van kleur en effect veranderd. Een overnachting kost vanaf 2000 euro en je wordt met een heli er heen gebracht...
Na de bustour hebben we in de foodcourt van het winkelcentrum gegeten. Het was nu veel drukker dan vanmorgen, nu waren alle werkende mensen (veel Indiërs, Chinezen en Maleisiërs) vrij. Mensen kijken blijft leuk!

• 21 Februari 2017 - 22:24

Catharina:

De hulp van mijn ouders is er een paar jaar terug geweest. Bijna de zelfde foto's en verhalen. Ik ben achter met de verslagen lezen. Nu naar de volgende. Veel plezier.