Laos: Terug in de warmte! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Laos: Terug in de warmte! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Laos: Terug in de warmte!

Door: LouwMartje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

25 Oktober 2010 | Laos, Luang Prabang

We zitten inmiddels in Luang Prabang, Laos. Nadat we uit Sapa vertrokken is het weer snel opgeknapt en kunnen we nu ook 's avonds weer in korte broek en T-shirt buiten zijn. De eerste dag van onze reis van Sapa naar Dien Bien Phu, vlak bij de grens Vietnam - Laos zaten we met twintig man in een minibus. Dat was niet altijd even comfortabel. De volgende dag vertrokken we vanuit Dien Bien Phu in een iets grotere bus, maar deze werd al ras volgestopt met balen rijst, dozen en uiteindelijk werd het gangpad vol geladen met planken; dus geen ruimte meer voor de benen. Zonder problemen konden we Laos binnen gaan. Omdat er hier nog druk aan de weg gewerkt werd, kwamen we op het eind van de middag onder het stof aan in onze volgende overnachtingsplek, Muang Trang. De volgende dag vertrokken we met een smalle boot via het rivier de Nam Ou naar Muang Ngoi. Daar loopt namelijk nog geen weg. In Muang Ngoi zijn we een aantal dagen gebleven. Het is een prachtige plek in de bergen met uitzicht op een rivier. Hier waren alleen boten voor vervoer. In de omgeving hebben we veel gewandeld door de bergen en rijstsawa's. 's Avonds moest er nog even een aggregaat opgestart worden voor een warme douche en licht. Dit ging echter om half tien weer uit; dus we moesten verplicht vroeg naar bed.
Van Muang Ngoi gingen we met een kleine boot, waar maar liefst dertig man in paste naar de volgende plaats. Gelukkig was dit maar een uur varen. Daar reden weer bussen en ging het overgrote deel van de passagiers per bus verder. Wij gingen nog verder met een luxere boot en met minder passagiers naar Luang Prabang. Rotsen en stroomversnellingen omzeilend kwamen we daar na zes uur aan. Af en toe moest de boot even naar de kant om de motor bij te stellen. Over Luang Prabang volgt binnenkort meer!

• 26 Oktober 2010 - 09:47

Sienie:

Met de kippen op stok dus. En dan is vast het gezegde de ochtendstond heeft goud in de mond van toepassing geweest :) dan ben je toch wel uitgeslapen.
    Wij hebben geen t shirt aan maar het is wel mooi Nederlands weer.