De eerste dag met regen - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van Martje en Louw - WaarBenJij.nu De eerste dag met regen - Reisverslag uit Vava'u, Tonga van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

De eerste dag met regen

Door: Martje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

13 Januari 2017 | Tonga, Vava'u

Vrijdag 13 januari
Ons plan om na het ontbijt naar het eilandje verderop te kajakken in is in het water gevallen. We zouden net in de kajak stappen toen het begon te plenzen. En dat ging door tot 3 uur 's middags. Onvoorstelbaar als je het Nederlandse weer gewend bent, maar het blijft hier warm ondanks de regen. Dan maar wat uurtjes lezen. Toen de regen over was zijn we alsnog in de kayak gestapt. De Chinese buurmeisjes besloten ook mee te gaan.
De Engelssprekende Chinese meid heeft volgens ons ernstig last van hyper actief zijn. Ze is constant aan het ijsberen en als ze niet op excursie zijn dan loopt ze constant Mosi de housekeeper te roepen: om een kokosnoot te brengen, om te vragen of ze kan water skiën, hoe laat de boot komt, voor elke wissewasje roept ze de arme Mosi. Wij merken dat Mosi niet meer zo snel reageert en zelf terug gaat schreeuwen naar de Chinese meid terwijl ze anders heel zacht praat.
Het was net een mooi stuk kajakken naar het eiland en er staat niet veel wind. We hadden snorkels en de fins meegenomen en gingen bij het eiland snorkelen. Prachtig! De pijlers van de pier hebben rood koraal erop groeien, we zagen blauw koraal en allerlei mooie visjes. Er waren ook scholen met duizenden visjes, sommige met kleine visjes en anderen met vissen van ongeveer 15 cm. Als je stil lag zwemmen ze om je heen en als je rustig door zwom kun je door de school heen zwemmen. We zagen papagaaivissen, geel zwarte vissen, helder blauwe vissen...het is genieten!
Toen we weer in de kajak zaten zagen we een blauw-zwarte zeeslag in het koraal liggen. In het water bij het resort zijn ook visjes en een beetje koraal maar het meeste is kennelijk door de "beschaving" vernield. Je ziet bij de resort wel af en toe kleine stukjes wit koraal, ik hoop dat het een teken is dat het aangroeit. Gelukkig is de zee hier niet zo vervuild als bij Bunaken, Indonesië waar er tussen het prachtige koraal en duizenden bonte vissen allerlei plastic dreef. Hopelijk kunnen ze het hier schoon houden!
Het blijft een bewolkte dag met een temperatuur van ongeveer 25 graden en dat is heel lekker voor de verandering en om onze huid even rust te geven.
Gisteravond had Mosi op ons verzoek Tongaans eten gemaakt: rauwe vis in een sausje, groenten met vis, gekookte breadfruit en bakbanaan en een stuk gebakken vis. Het smaakte voortreffelijk! Vanavond krijgen we Tongaanse kip. Ik ben benieuwd.
Mosi heeft 7 kinderen en 10 kleinkinderen. Ik schat in dat ze iets jonger is dan wij. Zij is de drijvende kracht van dit resort, dat beseft de Noorse eigenaar ook.
Vanmorgen was Mosi er vroeg uit. Om 04.30 uur begonnen de kerkklokken te luiden om iedereen wakker te maken, om 5.30 uur nog een keer om iedereen naar de kerk te roepen. Mosi is een soort diaken en moet er elke keer bij zijn: maandag, woensdag, vrijdag en zondag 3x. En dan heeft ze haar werk bij het resort er nog bij. Ze werkt hard en is een schat van een mens!
Vanmorgen hadden we weer geen eieren bij het ontbijt, er is schaarste aan eieren op het eiland; wij snappen niet waarom want overal lopen kippen. Over kippen gesproken: we kregen vandaag het bericht dat een kwart van onze kippen thuis is uitgemoord door een roofbeest. That's life!
We genieten ervan of wat berichtjes van het thuisfront te krijgen, het is fijn om de ontwikkelingen een beetje mee te krijgen. Dat er sneeuw voorspeld wordt bijvoorbeeld...ik hoop dat er nog een halve meter valt als wij terug zijn!

• 13 Januari 2017 - 19:59

Wilhelmina:

Wat weer mooi beschreven. Ik geniet mee.

• 13 Januari 2017 - 20:53

U.:

Lijkt me erg mooi daar! Helaas drijft er zoveel plastic in de oceanen (ook wat je niet ziet), dat het een kwestie van tijd is voordat het daar ook zo vervuild is.

• 13 Januari 2017 - 23:28

Anna:

Love your travel stories and the pictures to accompany them! Wonderful world down there!

• 14 Januari 2017 - 09:47

Sienie:

Mosi heeft wel een dikke knuffel verdient dus. Hopelijk laten jullie haar weten dat ze een topper is. Nou Martje wat die sneeuw betreft. Misschien kun je via Canada weer terug :) het sneeuwt hier al weer en wat mij betreft weer voldoende voor het hele jaar.
    Leuk verhaal. Met het snorkelen zie je ook joe de vervuiling toeslaat maar schijnbaar valt het daar nog mee.
    Geniet lekker van de warmte.