Noord Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu Noord Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

Noord Laos

Door: LouwMartje

Blijf op de hoogte en volg Martje en Louw

29 Oktober 2010 | Laos, Vientiane

Vanuit luang Prabang vertrokken we met de bus naar Luang Nam Tha, in het noorden van Laos. Het zou een busreis zijn van 8 uur. We namen plaats in een roze bus die er van buiten niet uitzag maar comfortabele stoelen had en voldoende beenruimte. De bus was niet vol met passagiers, werd niet volgestouwd met allerlei goederen en hij vertrok keurig op tijd. Onderweg bleek dat we ook voldoende frisse lucht hadden want de chauffeur reed steeds met de deur open (behalve wanneer we een politiecontrole naderden). Dus alles leek voorspoedig te gaan. Echter als we over een hobbel reden (en die zijn er hier in de weg)dan bonkte iets vreselijk onder de bus. Na enkele uren stopten we en de chauffeur kroop onder de bus. Na een tijdje reden we verder-om 500 meter verderop bij een soort garage (een hokje met vervuilde grond en een motorblok die onder een afdak lag). De chauffeur legde kennelijk aan de aanwezige monteurs uit dat er een beugel gemaakt moest worden om het bonken te verhelpen. Na ruim 1 1/2 uur slijpen en passen en hameren had de dunste monteur, die elke keer onder de bus moest liggen, het voor elkaar. Met wat minder bonken reden we verder. Onderweg bleef de bus nog vastzitten aan wat laag over de weg hangende elektriciteitskabels. Dat kleine probleem werd opgelost door het hulpje van de chauffeur van een tegemoetkomende bus. Die klom op het dak van onze bus en tilde de kabels gewoon op waardoor onze bus weer verder kon.
12 uur nadat we vertrokken waren van ons hotel in Luang Prabang waren we in Luang Nam Tha. Het laatste stuk moesten we met een tuk-tuk - een soort mini vrachtauto waar de mensen op 2 banken op de laadbak zitten (wel onder een afdak). We hadden een guesthouse uitgezocht en daar hebben we dan nog heerlijk gegeten.Onderweg hadden we namelijk geen maaltijd kunnen nuttigen.
Gisteren, 28 oktober, zijn we naar een waterval ongeveer 6 km verderop gewandeld. We kwamen door dorpjes waar de varkens, kippen en honden overal rondscharrelen.
Vandaag, 29 oktober, ATB's gehuurd om wat meer de omgeving te kunnen verkennen. Het was wel even zweten op die zandpaden met stenen, plassen en glibberige stukken. Al gauw kwamen we erachter dat de kaart die we hadden ook van geen kant klopte.Dus terug fietsen en een andere weg kiezen. We zagen er inmiddels niet uit: sputters modder op benen en rug en ook nog drijfnat van zweet.Op een gegeven moment hield de weg bij een rivier op (en ging aan de overkant verder) dus moesten we door het rivier waden met onze fiets.Even later zagen we kinderen net op een andere plek door de rivier gaan en die hadden maar 30 cm water in plaats van de ruime meter diepte die wij hadden- nou ja, het water was niet koud. Het laatste stuk terug naar Luang Prabang was mooi vlak asfalt hetgeen minder belastend was voor ons achterwerk. (op het zadel van de ATB stond "soft comfort"- maar daar merkte je weinig van)
Morgen willen we verder naar Thailand. Hopen dat het weer daar beter is!

• 29 Oktober 2010 - 11:42

Mona:

Heerlijk,
    so back to basic,
    ja en dan de reparatie,
    geweldig toch!

• 29 Oktober 2010 - 12:46

Sienie:

Tsja ik heb het al eerder vermeld een gps-je was nog niet zo gek. Maar het was vast een leuk avontuur op de mountainbike. Lekker bezig en de modder spoelt er vanzelf weer af. Het zweeten is een mooie gratis natuurlijke sauna. Geniet verder. groetjes

• 29 Oktober 2010 - 15:34

Jack:

Eindelijk een bewijs dat je d'r echt bent, Martje, vanwege een foto waar je zelf op staat. Klinkt allemaal fantastisch. 't is niet eerlijk: jij ver weg, Henk vanaf vandaag twee weken op vakantie. Ik zal op de winkel passen. Have fun!!!

• 29 Oktober 2010 - 18:18

Jacqueline:

Hoi Louw/Martje, liep al een poosje achter dus eerst even bijgelezen. Geweldig hoor wat jullie allemaal zien en helemaal super dat je ons deelgenoot maakt. (al steekt de jaloezie soms een beetje de kop op hoor!!!) Have fun verder en blijf doorgaan met het verslag, vind het erg leuk om te lezen! Groeten uit Gasteren!

• 29 Oktober 2010 - 22:05

Koos En @let:

Weer even bijgelezen hoor. Prachtige foto's. Ze zullen het vermoedelijk niet halen bij de realiteit maar ze geven wel een goede indruk hoe mooi jullie het daar hebben!

• 29 Oktober 2010 - 22:07

@let:

@Jack...He mannetje, ben je een beetje zielig?

• 31 Oktober 2010 - 17:52

Hennie:

Prachtig al die verhalen en die mooie foto's! Hier zit de herfstvakantie er weer op, ook leuk, alleen een beetje kort.(haha) groeten uit een herfstig wildervank.

• 01 November 2010 - 13:12

Charles:

Jeetje wat een verhaal. Ik krijg steeds meer gelijk, openbaar vervoer is niet alles en fietsen is al helemaal niks. Ik wacht met smart op jullie verhaal als jullie daar op 'echte 'motoren rijden.