En route naar het Margaret River - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu En route naar het Margaret River - Reisverslag uit Margaret River, Australië van Martje en Louw - WaarBenJij.nu

En route naar het Margaret River

10 Februari 2015 | Australië, Margaret River

Vrijdag 6 februari 2015

Vandaag op pad naar Mount Barker, waar nog wat mooie gebouwen zouden staan uit het verleden. Aangekomen in Mnt Barker, blijkt dit maar een kleine plaats te zijn met een paar oude gebouwen en we zijn daar dus zo uitgekeken. Verder door naar het Porongurup NP, en dit park is inderdaad afgesloten onder het mom van dat er te groot gevaar voor bosbranden is, maar de werkelijke reden is dat alle Rangers naar de bosbranden bij Pemberton en Northcliff zijn om daar te assisteren. Jammer, maar het is niet anders. We gaan naar een camping vlakbij dit park met uitzicht op de bergen van het park en lunchen in een plaatselijk cafe. Granny, waarschijnlijk de moeder van de beheerster is erg nieuwsgierig naar waar we vandaan komen. Ze dacht het al aan ons accent te horen, net als de South Australiers!!!En aan het blonde haar van ons ( puur natuur) dacht ze ook al dat we uit Europa kwamen. Zij is volgens mij ook gek op moppen; wij snapten haar moppen niet helemaal maar we hebben wel beleefd gelachen.
‘s Middags een beetje niks doen en dan de steaks op de barbecue en daarna nog een korte wandeling in het bos bij de camping. Zien daar alweer kangaroes en “zwarte” kakatoes. Het stikt er hier van.
Morgen weer richting de kust (Denmark) en hopen daar te horen dat de Nationale parken in het gebied van de branden weer (gedeeltelijk) open gaan, anders moeten we de reisplannen drastisch bijstellen.
Het is hier ‘s avonds heerlijk rustig. Het enige wat je hoort zijn de geluiden van de vogels die met meer of minder lawaai een slaapplaats opzoeken. We zitten weliswaar pal aan de doorgaande weg maar er komt maar eens in de paar uur een auto langs. Dit is een camping naar onze zin: ruimte, rust, mooie omgeving en brandschone douches en wc's.

Zaterdag 7 februari 2015

De skywalk in dit Nationale Park, een uitzichtpunt rond de top van een berg, is niet geopend. De Rangers zijn nog steeds druk bezig met de bosbranden in de omgeving. We vertrekken naar Denmark aan de kust. Bij het toeristenbureau krijgen we te horen dat alle Nationale Parken in de omgeving nog op slot zitten, behalve een park hier vlakbij Denmark. Daar gaan we dan maar naar toe en maken een lange wandeling door de duinen.
Na de lunch gaan we op zoek naar een campingplek in Denmark. Het wordt er een bij een rivier (met water er in). De rest van de middag doen we niet veel Onze overburen op de camping hebben een King OFF the Road caravan. Dat zijn kleine caravans met een hefdak en uitschuifbare slaapkamer. Ze staan heel hoog op de wielen dus je kan ze meenemen in ruig terrein. Onze overburen waren er kennelijk voor het eerst mee op pad want het duurde een eeuwigheid voordat ze hem hadden opgezet.
Tegen de avond gaan we een luxe fish&chips maal ophalen die we vervolgens op een mooie plek in het park willen opeten. Helaas heeft de enige zwerver van Denmark al z’n spullen uitgestald op de bankjes van deze plek en we verkassen naar een bankje met tafeltje verderop in het park.
Morgen bij het toeristenbureau maar eens kijken of er al weer wat meer parken en/of snelwegen door het gebied open zijn.

Zondag 8 februari 2015
Na het boodschappen doen ( de meeste winkels in Denmark zijn gewoon open op zondag) gaan we naar het Visitors Information Centre om te horen hoe het met de bosbranden staat. De parken bij Pemberton en Walpole waar we heen hadden gewild zijn nog dicht en het kan dagen of weken duren voordat het open is. We besluiten om dit deel voorlopig althans, over te slaan en door te rijden naar Augusta. Dat is een rit van ruim 300 km.
Onderweg zien we in de verte de rook van de bosbranden. De weg, een van de belangrijke highways is een twee-baansweg die behoorlijk smaller is dan de N34, Maar er rijdt veel minder verkeer over. Wel zijn er veel doorgereden kangaroes langs deze weg. Het gebied waar we door rijden is veel meer bebost dan wat we tot nu toe hebben gezien. Er zijn veel grote eucalyptus- en karri bomen.
Via Mangimup rijden is een behoorlijk stuk om, maar de andere highway is vanwege de bosbranden gesloten. We stoppen bij One Tree Bridge en Four Aces. Het eerste is het restant van een houten brug die over het rivier werd gebouwd op een hele grote boomstam en de het tweede is een stuk bos met meer dan 300 jaar oude karri bomen. Ze zijn imposant groot. Je kon van de ene attractie naar de andere lopen door het bos maar na een kilometer besloten we dat het ook in het bos te warm was om te wandelen.
Aangekomen in Augusta hebben we voor het eerst dat de camping zo goed als vol is. Gelukkig is er nog een plek voor ons onder wat bomen. We zitten pal aan de oceaan met een strand met grote rotsen en daar tussen wit zand.
Internet is hier niet. Als we tegen de campingbaas zeggen dat de internetvoorzieningen in Australie belabberd zijn in vergelijking met Azie wisselen we wat ervaringen uit over reizen in Indonesie. De campingbaas vertelt enthousiast dat hij grote fan is van Geert Wilders. Zijn vrouw vraagt zich af of het handig is om dat zo hardop te zeggen want misschien delen niet alle Nederlanders zijn mening.

Maandag 9 februari

Ursula is vandaag jarig. We bellen haar ( er is net genoeg signaal om te bellen) en horen dat alles daar goed is en dat ze gisteren haar verjaardag gevierd heeft.
We zijn vandaag 5 weken onderweg en nog 2 weken te gaan.
Om wat nuttigs te doen en vetrillen te bestrijden gaan we een stukje hardlopen, Martje gaat zwemmen en op het strand liggen totdat het te heet wordt (dat is al om 9,30 uur). In Augusta vragen wat er in de omgeving te zien is: veel mooie baaien en uitzichtpunten en de vuurtoren van Cape Leeuwin. Op naar Cape Leeuwin. Dat was voor Louw een teleurstelling want het is allemaal heel commercieel geworden: auto’s vol Japanners, entree van $20 pp om in de vuurtoren te gaan en als je alleen rond wil lopen $8 pp.
Daarna gaan we naar Hamelin Bay. Onze buurman op de camping vertelde dat daar soms grote roggen vlak bij het strand zwemmen. Je hebt daar een prachtig strand en inderdaad waren daar grote roggen die heel dicht bij kwamen. De vissers voeren ze en daardoor komen ze zo dichtbij. We zagen roggen die wel 1 ½ meter lang waren.
Op het strand spraken we een Duitse jongen die een Toyota landcruiser 4WD gekocht heeft en sinds de Kerst in West Australie wat rond reist. Hij vermaakt zich goed. In maart gaat hij terug naar Duitsland om een paar maanden te werken en dan komt hij terug om nog een paar maanden rond te reizen maar dan in het noordwestelijk deel van Australie. Hij was afgestudeerd en wilde wat van de wereld zien voordat hij serieus aan het werk gaat.

Dinsdag 10 februari 2015
Het uitslapen lukt maar niet - of dat straks ook zo is als we weer thuis zijn? Om 8 uur hebben we het ontbijt al op en Martje gaat een stukje hardlopen en dan lekker in de oceaan dobberen terwijl Louw zijn sigaartje rookt. Dat moet ook gebeuren want anders houdt hij sigaren over.
We rijden via de Caves Road parallel aan de kust omhoog richting Margaret River. Een gravel road die ons aanbevolen is bij de Visitors Information nemen we en het blijkt een geweldig mooie route door het bos te zijn en de weg is zelfs met onze camper redelijk te doen. De tomtom is wel helemaal van slag. Ze wil ons bij elk onbegaanbaar paadje nog verder het bos in hebben. Het is voor ons genieten: heel veel grote karri en eucalyptus bomen!
Dan bezoeken we een grot met stalagmieten en -tieten. Indrukwekkend! En ook goed voor de spieren want het zijn 300 traptreden naar beneden en weer omhoog!
Onze camping in Margaret River heeft zowaar onbeperkt wifi en een goed signaal ook nog. Tegenover ons staat een jong Nederlands stel diatal een jaar in Australie zwerft en nu aan het druiven plukken is om de kas weer wat te spekken. Dit gebied heeft heel veel wijnbouw. Daar gaan we ons morgen misschien in verdiepen!
We hebben hier al veel mooie vogels gezien. Vandaag voor het eerst een kleine, heelmaal kobalt blauwe vogel ter grootte van een winterkoninkje ( we denken een soort wren maar moeten het nog opzoeken), en al een paar keer een kleine vogel die een blauwe staart heeft die hij steeds kwispelt. En dan een soort meerkoet maar dan groter en blauwer met onbeschaafd grote voeten. Hij heeft waarschijnlijk de verkeerde voeten gekregen toen de voeten werden uitgedeeld…

• 10 Februari 2015 - 14:45

Sienie:

Dat uitslapen gaat vast heel goed in Nederland. Wij zijn ook altijd vroeg met vakanties maar 1e dag thuis gelijk uitslapen :)
    Wij hebben een weekje Zeeland geboekt. Ook leuk :)
    En niet zo heet in maart.
    Jammer van de bosbranden zo mis je toch een paar nationale parken. Laatste twee weken vliegen vast zo om. Bon voyage.

• 12 Februari 2015 - 19:02

Jacqueline:

Hoi Louw/Martje,
    Ik liep inmiddels erg achter met het volgen van jullie reisverslagen. Met veel plezier bijgelezen. Naar, die bosbranden. Onvoorstelbaar voor ons Nederlanders die maar weinig ruimte en vrije natuur zijn gewend en dan al die natuur die daar in vlammen opgaat. Gelukkig is er nog genoeg om van te genieten, al is het alleen al de temperatuur. Hier is het waterkoud, helaas geen echt winterweer. Op het werk gaat alles zijn gangetje, dus je mist weinig Louw. Geniet nog van de dagen in Down Under en alvast evengoede terugreis gewenst. (wij zoeken dan de sneeuw op in Oostenrijk, ook leuk!)